Lesje medisch Surinaams en week 6! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van KimenLisa - WaarBenJij.nu Lesje medisch Surinaams en week 6! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van KimenLisa - WaarBenJij.nu

Lesje medisch Surinaams en week 6!

Door: Kim en Lisa

Blijf op de hoogte en volg KimenLisa

09 Oktober 2017 | Suriname, Paramaribo

Tsja, zo'n stage in het buitenland is toch wel wennen. Maar na 6 weken zijn we al aardig op weg en redden we ons aardig. Ook passen we ons aan in ons taalgebruik van onze Surinaamse collega's in het Diakonessenhuis. Daarom even een stukje uit ons (medische) woordenboek:
Baden = douchen/ wassen
Dok = dokter
Rapport = verpleegkundig patiëntendossier
Status = medisch patiëntendossier
Slotje = infuusnaald
Schel = bel
Boobie geven = borstvoeding geven
Directoire = onderbroek
En wat natuurlijk niet kan ontbreken is onze pauze, ofwel onze schafttijd.

Ondertussen zijn wij allebei alweer 2 weken op de andere afdeling. Lisa op gynaecologie en Kim op de kinderafdeling.
Kim heeft in haar tweede week ook op de couveuse unit gestaan. Hier liggen de hele kleintjes/pasgeborenen. Erg leerzaam! Sommige baby's zijn zo klein dat je bang bent om iets te breken. Sommige zijn bijna net zo groot als een pak suiker.. Echter wen je gauw aan de kleintjes wat het oppakken ook een stuk makkelijker maakt.

Lisa maakt op de gynaecologie ook veel mee. Meiden van 19, zwanger van hun tweede met een ontregelde suiker en nul ziekte kennis. Vrouw van 29 met baarmoederhalskanker, vrouw 18 weken zwanger die haar kindje verliest tegenover een gezonde tweeling die wordt geboren, vrouwen die beter worden en naar huis gaan om daar hun laatste weken tot bevalling af te wachten tot "acuut naar de intensive care".

Zaterdag 30 september zijn wij met onze eigen gids om 07.30u vertrokken naar de Brownsberg. Dit was ongeveer 2,5 uur rijden (met 2 stops onderweg). Het laatste stuk, de berg op, is zo'n 13km en bestaat uit een bauxiet weg *zie fotos*. Deze weg wordt niet onderhouden, zit vol met mega kuilen, plassen water en complete kloven in de weg. Je zit hier met gespannen billen in de auto waarbij je je erg goed moet vasthouden! Knap stukje rijden van onze gids. En als je stopt omdat zelfs de gids de weg moet inspecteren voor verder te gaan, dan is het wel even spannend.. Gelukkig zijn we heelhuids boven gekomen. Eenmaal bijgekomen gingen we een rondje lopen, wat een prachtig uitzicht over het stuwmeer * zie fotos*. Zo ver als je kon kijken, het stuwmeer is namelijk zo groot als de provincie Utrecht ;)

Na een kwartiertje lopen kwamen we nog bij een ander mooi uitzichtpunt, echt genieten van de rust en het uitzicht.
In overleg met onze gids hadden we besloten om naar twee warenvallen te wandelen, de Leoval en de Ireneval. Na nog geen 5 min lopen konden we in de verte Brulapen spotten hoog in de boomtoppen. Later ook nog Sitanapen (baardapen) gezien en Slingerapen kunnen horen (deze konden we niet zien). Tijdens het lopen had je ontzettend veel last van horzels (hier noemen ze het paardenvliegen).. We liepen hierbij allebei met een soort waaier van bladeren om ze van ons af te houden en soms moesten we ze doodslaan op elkaar. Erg vervelend want even stilstaan was hierdoor bijna geen optie. Stilstand betekent gestoken worden.

Na 1,5 uur lopen kwamen we aan bij de verste waterval, de Ireneval. Voor de tijd van het jaar stroomde hier veel water vanaf (door de extreme regen als nasleep van de orkanen). Natuurlijk zijn we allebei wat omhoog geklommen om een soort van onder de waterval de gaan staan. Na even relaxen en een fotosessie gingen we van start aan te terugweg. Dit was een stuk zwaarder omdat je nu omhoog moest lopen. Hier deden we iets langer over maar uiteindelijk kwamen we bij de Leoval, deze waterval was iets kleiner maar konden we wel heerlijk onder staan. Na de wandeling bergopwaarts was het een welkome verkoeling. Rond 16.00u waren we terug bij de auto, hier hebben we ons even opgefrist want zweten dat hebben we wel gedaan, bah!! Na een spannende afdaling van de berg waren we om 18.45u weer thuis. Een mooie, leuke maar vermoeiende dag :) *zie rest foto's*

Vrijdag 6 oktober kregen wij 's middags de auto die wij voor 3 dagen hebben gehuurd! Een Honda Fit met airco (erg fijn in deze warmte) en een automaat (erg prettig zodat je niet met links hoeft te schakelen).

Onze dappere Kim kruipt achter het stuur om ons Zaterdag 7 oktober naar White beach te rijden. Lisa heeft als taak om te navigeren. Ja we hebben een wegenkaart gekregen van het autoverhuur bedrijf, deze gaat alleen niet verder dan de stad.. -_- Dus een soort van op de gok en een beetje van Google Maps zijn we gaan rijden. Toch een stukje te ver doorgereden, maar gelukkig veilig aangekomen. Bij White beach was het rustig, het strand is inderdaad wit en we zwemmen in de Suriname rivier. Hangmat aan de boom, handdoek op het zand, ananas en een emmer met koud drinken bij de hand. Puur Surinaams genieten dus *zie fotos*. Na afloop, natte kleren, bruine bikini (van het water) en een hete auto. Op de terug nemen wij nog twee Belgische meiden mee. Een verloskundige van het Diakoness en haar vriendin. Thuis even een pizza naar binnen, powernap van een uurtje en dan op naar de Party bus. De meiden van Inholland Amsterdam hadden ons uitgenodigd voor een feestje. Op een Hop-On-Hop-Off bus met dikke boxen, veel lichtjes en drank reden wij een uur door Paramaribo. Dik feest, mega gezellig en veel gelachen. Mooie avond gehad.

Na een lekker nachtje onder onze klamboe, gaan wij zondag 8 oktober met de auto Alkmaar bezoeken. Over de grote brug van Paramaribo, over de Suriname rivier rijden wij naar het dorpje. Eén lange straat met wat mooie huizen, een supermarkt en tuincentrum. Even langs de suikerrietplantage Marienberg. Hier krijgen wij een rondleiding van een oud administratief medewerker. Zeer indrukwekkende ruïne van een fabriek die suiker voor eigen productie en export produceerde *zie fotos*.

Daarna nog even doorgereden langs Nieuw Amsterdam. Hier mooi uitzicht op de splitsing van de Suriname en Commewijne rivier. Het fort is niet meer, alleen de kanonnen die het fort verdedigden. Hier even de hangmat uitgelegd, wat gegeten, gedronken en foto's geschoten. Rode schouders en neus van de zon.

Zondag avond nog even langs het casino om wat trips terug te verdienen!!

Nog twee weken stage, 8 dagen en dan lekker twee weken vakantie <3

Veel Liefs Uit Paramaribo!
Kim en Lisa

• 09 Oktober 2017 - 18:55

Oma Bep.:

Het was weer en goed verslag.jullie genie ten er toch maar mooi van.nog maar twee weken en dan heerlijk vakantie samen met daan.liefs van oma.

• 11 Oktober 2017 - 01:36

Anja Dibbets:

Bewondering voor jullie. Inmiddels heerlijk Kim weer geknuffeld en natuurlijk ook Lisa een dikke Hugh. Wat een land, wat een volk, wat een toeterende auto's. En dan de warmte, zeg gerust maar: de hitte. Jullie werken ook in deze hitte, en dan ook van alles ondernemen én jullie verslagen en opdrachten ook nog doen....toppie meiden, echt Super, Super trots!!!!