Fiets gestolen! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van KimenLisa - WaarBenJij.nu Fiets gestolen! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van KimenLisa - WaarBenJij.nu

Fiets gestolen!

Door: Kim en Lisa

Blijf op de hoogte en volg KimenLisa

26 September 2017 | Suriname, Paramaribo

Weetjes:
- Blanken zusters worden aangesproken met Dokter.
- Na de overdracht zang en gebed.
- Aanspreken met twee woorden: 'ja zuster, nee zuster'.
- Op tijd komen, wat is dat?

Het weekend is begonnen en we kunnen even heerlijk relaxen na een goede beoordeling op de stage en na het inleveren van de verslagen.

Zaterdagochtend om 08.00u gingen we de deur uit. We zijn eerst nog even langs Nieuwe Haven gereden met de taxi, Kim moest daar haar rijtoestemmingsbewijs ophalen. Vanaf nu kunnen we dus een auto huren en zelf een keer op pad!
Om 09.00u vertrokken vanaf Hotel Krasnapolsky richting Overbridge river resort. We hadden een privé taxi omdat wij de enige waren die dag, super lekker natuurlijk. Even over 10.00u kwamen we aan bij Overbridge. Hier kregen we een hut toegewezen en konden wij meteen lunch uitkiezen voor de middag. Alles was goed geregeld. Hangmat hadden we ook mee dus relaxen maar! Tijdens de lunch zaten we in het restaurant, we dachten he er zijn mensen bij onze hut die van alles doen. Wij erheen, bleek het de organisatie te zijn die het idee hadden een hangmat voor ons op de hangen haha. Toen konden we wel heerlijk met z'n tweeën languit in beide een eigen hangmat. We hebben ook heerlijk gezwommen in de Suriname rivier. Wel binnen de hekken want anders wordt je opgepeuzeld door de piranha's...

Bij het resort ook nog op de jetski geweest, super gaaf! Deze was van een lokale bewoner, wij gingen gewoon even kijken en maakte een praatje waarop hij vroeg of we ook een keertje meewilden, tuurlijk!!
's Middags hadden we wat onweer maar gelukkig bleef het wel droog.
Om 16.30u vertrokken we weer richting Paramaribo. In de stad had het onwijs geregend en de straten stonden blank.. * ze foto's* Omdat we een privé taxi terug hadden had de chauffeur ons thuis afgezet waardoor we geen taxi meer nodig hadden, heel fijn.

Zondag hadden we een relaxed dagje thuis. Even lekker rommelen, een wasje draaien en grote boodschappen doen. Omdat we overdag niks hadden gedaan wilde we 's avonds even lekker uit eten. Om 18.00u hadden wij de taxi gepakt naar 't Vat. Hier hadden wij heerlijk gegeten en genoten van cocktails. Om 21.00u kwamen wij weer thuis. Lisa gluurde hierbij om de hoek, langs het huis, zoals vaker bij thuiskomst. Tot onze schrik en verbazing zagen wij dat er één fiets ontbrak :O OhShit dachten we, dit overkomt ons weer! Het slot was gewoon doorgeknipt... Wij hebben contact opgenomen met onze contactpersoon, zij adviseerde ons de politie te bellen. De politie was er keurig met 15min, wat uitzonderlijk is in Suriname! Zij hebben alles genoteerd en omdat het een huurfiets was moesten wij aangifte doen. Wat een gedoe allemaal. De agenten hadden maandagavond keurig de opgemaakte aangifte in de brievenbus gegooid. De nieuwe fiets komt echter pas woensdag of later, nog even uitzingen met één fiets :( Helaas zijn we de borg van de gestolen fiets wel kwijt.. niks aan te doen. De schrik zit er wel even in, de fiets is niet zo belangrijk maar het idee dat er mensen op je erf rondlopen geeft een onveilig gevoel. Gelukkig verblijven de mensen van de huisartsenpraktijk beneden vaak (door de weeks), wat een prettig idee is. Door het gebrek aan een fiets zijn wij nu al 2 dagen gezellig met z'n tweeën op één fiets naar stage, nog meer oppassen voor onze witte pakken :S

Maandag zouden wij van afdeling switchen. Lisa naar de gynaecologie en Kim naar de kinderafdeling. Helaas had de kinderafdeling zieken en was het te druk om een 'nieuwe' stagiaire te ontvangen. Om die reden heeft Kim nog een extra dagje stage gelopen op gynaecologie. Het leuke hiervan was wel dat wij samen konden werken, ook in Nederland hebben wij nog nooit samengewerkt. Dit was dus erg leuk!
Dinsdag is Kim wel op de kinderafdeling begonnen. Beide afdelingen verschillen onwijs dus het is voor ons beide weer even wennen en onze draai vinden. Dit gaat nu wel sneller omdat we al iets meer gewend zijn aan de gang van zaken en de cultuur.

Wederom weer veel actie in het ziekenhuis. Lisa mag dinsdag weer mee op de ambulance. Een mevrouw moet naar het AZP (academisch ziekenhuis Paramaribo) voor een bestraling. En ja hoor, op de terugweg zet de ambulancebroeder de sirene aan!! Het was geen spoed, maar hij wilde erdoor. KIKKE!
Bij Kim op de kinderafdeling veel bloed, verband en natuurlijk tranen.

Later meer! Blijf ons volgen!

• 27 September 2017 - 13:39

Hanneke Van Soest:

Blijft leuk om jullie ervaringen te volgen ook al horen we al veel via de Skype sessies.
    Hoop dat de nieuwe fiets snel komt, kus voor jullie van mij uit Alkmaar!!

• 27 September 2017 - 14:37

Oma Smit:

Leuk jullie verslagen te lezen. Dan Zijn we er een beetle bij.geniet ersamen nog maar van.oma en opa

• 27 September 2017 - 19:15

Anja Dibbets:

lieve meiden, als het bij een gestolen fiets blijft.....hoor je mij niet klagen. Blijf oppassen, maar dat doen jullie zeker! Natuurlijk spreken we elkaar bijna iedere dag, heerlijk je te zien en te horen. En dan zo jullie belevenissen nog een keer nalezen, helemaal leuk. Blijf volhouden! Onze koffers van zolder gehaald. We gaan maar eens beginnen met pakken. Dikke knuf, mam

• 28 September 2017 - 18:25

Anita:

Hoi meiden, dank jullie wel voor het delen van jullie ervaringen, ik vind het heel erg leuk om ze te lezen.
    Pas goed op en elkaar. Liefs Anita

• 30 September 2017 - 15:27

Lydia Schreuder:

Meiden jullie genieten enorm zo te zien en gaan er veel op uit
    Zo is het niet erg om te werken met de afwisseling van leuke uitjes.

veel plezier de komende week,
    groet Lydia

• 06 Oktober 2017 - 09:12