De afgelopen 10 dagen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van KimenLisa - WaarBenJij.nu De afgelopen 10 dagen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van KimenLisa - WaarBenJij.nu

De afgelopen 10 dagen

Door: Kim en Lisa

Blijf op de hoogte en volg KimenLisa

19 September 2017 | Suriname, Paramaribo

Ondertussen zijn we alweer zo'n 10 dagen verder na onze laatste reisblog, tijd voor een nieuwe dus!

Vorige week een lange stageweek gehad van wel 5 dagen achter elkaar. Deze week was het gelukkig drukker op de afdelingen waardoor er genoeg te doen was (dat was de 1e week bij Kim wel anders..). Het is wel zo dat je hier als student soms van hot naar her wordt gestuurd: even naar het lab, even naar de poli, even met een patiënt mee, even een formuliertje halen bij de secretaresse, een label plakken en ga zo maar door. Echter houdt dit je wel lekker bezig en kennen we het ziekenhuis nu op ons duimpje. En als je met de patiënt mee moet (voor onderzoek of om ze uit te schrijven bij ontslag) dan moet je bij diegene blijven. Daarna kan je dus wel mee kijken tijdens het onderzoek, wat hier behoorlijk anders gaat. De collega's zijn ondertussen aardig gewend aan ons op de afdeling, ook hierdoor krijgen wij steeds meer taken omdat zij wat meer vertrouwen krijgen. Lisa heeft zo op de dag haar eigen patiëntjes, schrijft hiervoor zelf de rapporten en draagt deze zelf over aan de avonddienst. Echter bemoeien wij ons bewust niet met de medicatie.

Donderdag waren wij even in de weer met het plannen van onze tours in de weekenden. Tot onze verbazing kwamen wij erachter dat we afgelopen weekend niet naar Overbridge gingen maar pas aankomend weekend.. dom! Helaas een domper omdat we er erg naar uit keken. Gelukkig is het aankomend weekend wel beter weer ^^
Waar we wel nog wat last van hebben zijn de buien en het onweer. Meestal komt dit eind van de middag of 's avonds. Volgens de lokale bewoners is dit absoluut raar voor de tijd van het jaar en komt dit door de orkanen Irma en Maria.

Omdat wij gisteren onze verslagen moesten inleveren hebben wij onze zaterdag (16-09) helaas besteed aan het afronden van onze verslagen. Dat moet helaas ook gebeuren, het is niet alleen maar leuke dingen doen en gave tours maken. Omdat we overdag hard hadden gewerkt zijn we na het eten even gaan slapen zodat wij 's avonds uit konden gaan. We wilden naar Club Havana Lounge dus hadden een taxi besteld. Eenmaal daar bleek de club dicht te zijn en alleen donderdags open te zijn (hadden wij weer.. 2e keer al dat ons zoiets overkomt...). Natuurlijk wist de taxi chauffeur dit wel, alleen heeft hij ons er toch naartoe gereden, meer munten.. We zijn toen maar met de taxi doorgereden richting 'T Vat. Hier hebben wij eerst heerlijk een cocktail genuttigd. Vervolgens zijn wij bij Club Next naar binnen gegaan. Beneden was een super groot casino, gelukkig waren we netjes gekleed want ja, anders kom je niet binnen (hier hadden ze zelfs detectiepoortjes en werd je gefouilleerd). Legitimatie niet nodig, blanke knappe dames geloven ze op hun blauwe ogen! Op de 1e verdieping was de club. Dit was echter een grote tegenvaller want het was helemaal uitgestorven daar (terwijl het casino bomvol zat). Hier wel even een drankje gedaan maar deze club was ons iets te luxe en iets te saai. Club Next hadden wij al gauw verlaten, waarna we belandde in Club Euphoria. Hier draaide leuke muziek en was alles lekker normaal. We hebben vooral genoten van de Surinamers, iedereen danst, en hoe! Haha. Het is gewoon leuk om mensen te kijken! Het valt me mee dat ze hier, niet zoals in NL, de hele avond in je billen knijpen en tegen je aan staan te schuren, ze laten je gewoon met rust. De taxi chauffeur wenste ons een goede morgen, want we lagen pas tegen 04:00u in bed en hadden we een erg leuke avond gehad!

De volgende ochtend beetje uitgeslapen en na een sterk ontbijt hebben wij de taxi gepakt naar Paramaribo Zoo. In vergelijking met de Nederlandse dierentuinen toch wel een tegenvaller, maar ook wel weer te verwachten. We noemden het al een grote kinderboerderij. De dieren hadden hier kleine hokjes en zagen er soms echt niet goed uit. De kaaimannen hadden bijvoorbeeld maar een inimini beetje water en de cavia's een veel te groot hok en geen zacht hooi, zielig om te zien. Na 1,5-2 uur hadden we alles wel gezien. Hierna zijn we nog even wezen shoppen en rond 16.00u waren wij weer thuis.

Maandag ging de wekker erg vroeg na zo'n weekend en gingen we er weer tegenaan voor 5 dagen! Deze dag ook onze eerste verslag ingeleverd dus we zijn heel benieuwd wat ze er van vinden.
In onze pauze zijn we nog even super snel met de taxi naar het postkantoor gegaan want hier wachtten voor ons beide een verrassing uit Nederland op ons, #spannend. Nadat de douane alles had gecheckt en opengebroken had, kregen we beide ons pakketje mee. Lisa had een pakketje ontvangen van haar ouders, met overheerlijke stroopwafels (die de reis goed hadden overleefd) en twee heerlijke zakken drop. Kim had een lief souvenir gekregen van Sander met een lieve brief erbij. Zulke leuke verrassingen kunnen we wel gebruiken!! Onwijs leuk.
Dat maakt het weer goed dat we hier geen wasmachine hebben die heet wast, dat we geen stofzuiger hebben, dat de bedden super erg kraken en niet lang genoeg zijn, dat de muggen ons nog steeds opeten en dat het zweet, zichtbaar, van ons afdruipt. Gelukkig hebben we wel een heel grote, lekkere hangmat op het balkon gehangen. Even lekker tropisch ontspannen uit het werk. Natuurlijk gaat deze ook mee aankomend weekend op trip naar Overbridge.

Vandaag (19-09) een klein 'buiten het ziekenhuis' avontuurtje. Lisa mocht mee op de ambulance met een vader en kindje naar ander ziekenhuis. In het Diakonessenhuis zijn niet alle mogelijkheden tot onderzoek en behandeling. Daarom gebeurt dit vaak in andere ziekenhuizen of behandelklinieken. Er werd bij het kindje een EEG (onderzoek van de hersenen) gemaakt. Schattig en spannend voor het meisje. Allemaal gekleurde plakkers op het hoofd en dan stil liggen. Gaat allemaal anders dan in NL. Stuk ouderwetser, trager en stukker -_-

We gaan door, we zien en leren, worden creatiever, vindingrijker en gaan de zorg in NL echt veel meer waarderen!

Dikke natte zweet kus uit Paramaribo ; )

• 20 September 2017 - 10:02

Rob Van Esseveld:

Mooi verslag meiden! Ehm, zijn de Surinaamse dansers nu wel of niet handtastelijk?

Hartelijke groetjes,

Rob

• 20 September 2017 - 18:30

Papa:

Lang leven de pret, nog 19 dagen Kim & Lisa

• 20 September 2017 - 19:13

Karin:

Mooie reisverslagen meiden. En wat een leerzame en mooie tijd. Foto's van de dolfijnen: geweldig zo dichtbij. Geniet van alles!

• 20 September 2017 - 20:45

Hanneke:

Leuke ervaring Lisa, de ambulance!! Blij dat de hangmat al jullie "ellende" oplost

• 23 September 2017 - 19:32

Anita:

Dank jullie wel voor het delen van de belevenissebn, ik vind vind het leuk om te lezen.