Week 2! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van KimenLisa - WaarBenJij.nu Week 2! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van KimenLisa - WaarBenJij.nu

Week 2!

Blijf op de hoogte en volg KimenLisa

10 September 2017 | Suriname, Paramaribo

- 19 muggenbulten
- 4 horzelsteken
- Surinamers en tijdsbesef, dat staat niet in het Sranan woordenboek
- Al het water wat uit de kraan komt is koud. Inclusief dat in de wasmachine.. Dus dat wordt met gekookt water, voorwassen, op de hand.

Inmiddels heeft Lisa haar eerste week op de kinderafdeling meegelopen. Het is toch even schrikken om zieke kinderen te zien in plaats van gezonde kinderen. Heel duidelijk heeft Lisa aangegeven dat wij alleen nog maar theorie over kinderen hebben gehad op school en dus nog geen praktijk. Dat maakt hier niet zo veel uit, als je op de afdeling staat, steek je de handen uit de mauwen. Deze week geleerd om sondevoeding te geven, rapporten met de hand te schrijven en controles uit te voeren. Hierbij wel weer even de theorie opgehaald :D

Wij beiden vinden het al een stuk prettiger werken dan de eerste week. *zie foto’s* We kennen nu al veel gewoonten, gebruiken en begrijpen de (werk)taal wat meer. We zijn erachter dat het in Nederland zo slecht nog niet is. Wij leren hier veel te improviseren en krijgen bijzondere nieuwe inzichten.

Vrijdag 08-09 hadden wij een “schoolreisje”. Er is door de 4e jaars van de opleiding van het Diakonessenhuis, waaraan wij gekoppeld zijn, een motivatie dag georganiseerd. Voor SRD40 (5,00 euro) was er vanaf het ziekenhuis vervoer naar Wakoerie, eten, drinken en een hut gehuurd. Wakoerie is een recreatiegebied, zo’n 1,5 uur rijden van de stad. Het gebied ligt aan een kreek (natuurlijk meertje), waar kan worden gezwommen, gerust, gegeten en feestgevierd. Dit hebben wij ook gedaan en zo hebben wij kennis gemaakt met de praktijkbegeleiders en veel leuke studenten (zusters). Het is een gevarieerde groep. De leeftijd ligt tussen de 21 en 40. De zusters zijn wel of niet al getrouwd, hebben één of al meerdere kinderen en hebben een bewuste keuze gemaakt voor de opleiding in de zorg (eerst het gezin, dan pas carrière). Een relaxte dag dus met veel gelach, gespetter en eten. #ThatsSuriname *Zie foto’s*

Op zaterdag 09-09 hadden wij een trip gepland. Hiervoor moesten wij al om 06:15 bij Hotel Krasnapolsky in het centrum verzamelen. Echter was de lunch met kip van vrijdag niet heel goed gevallen. In de nacht vrijdag op zaterdag heeft Lisa erg last van haar buik. Op de wc blijkt snel waar het probleem vandaag kwam. De eerste vlaaien zijn doorgespoeld :( Kim had gezien dat haar kip niet geheel gaar was en heeft het weggelegd. Lisa heeft wel opgelet maar stevig doorgegeten. Dus dat moest het volgens ons zijn geweest. Na een warme douche om 01:00 in de nacht, valt Lisa weer in slaap en om 05:00 worden we wakker. Norit en paracetamol erin en gaan. Deze dag moest en zou doorgaan.

Rond 08:30 waren wij op Bergendal in het binnenland van Suriname (85 km rijden). De weg er naar toe was op zijn zachts gezegd, hobbelig, stijl en zanderig. Hier aangekomen, eerst even een stop bij het toilet :#
Na aanmelding is besloten dat we eerst een tocht met de kajak gaan maken over de Suriname rivier. Even rustig wakker worden. *zie foto’s*
Hierna toch even wat eten en goed drinken. Weer even langs het toilet en klaar maken voor de zipline tocht. We worden door de mensen van het adventure centrum in een tuigje gehesen en gaan naar de oefenbaan. Hier leren we te remmen en te tokkelen en dan gaan we met een groep van 6 (incl. ons en 2 gidsen) de berg op. Zo gaan wij langs een aantal platforms en glijden langs kabels tussen de bossen door. *zie foto’s
Helaas zijn wij hier niet alleen, er leven namelijk horzels in de bossen :/ Deze hebben Kim flink toegetakeld. Verder enorm genoten en als hoogtepunt hebben wij OVER DE SURINAME RIVIER GESLIDED. Mega indrukwekkend en super spannend. Uiteraard voor herhaling vatbaar ^^
Hierna nog even bij het resort gezwommen en gelunched. Erg lekkere en relaxte dag gehad. Weer een mooi stukje Suriname gezien!

Zondag 10-09 een rustig dagje. Even het huis aan kant maken, wassen draaien, grote boodschappen doen en huiswerk! Ja er moet helaas ook nog gewerkt worden : )

Liefs uit Par’bo ; )

• 10 September 2017 - 09:57

Hanneke Van Soest:

Leuk bericht maar Waar zijn de foto's??? Op dat je buik weer een beetje tot rust is gekomen!!!

• 10 September 2017 - 11:26

Erik V. Soest:

Vandaag even een inhaalslag gemaakt met verslagen gelezen. Toch weer leuke toevoeging op wat je met Skype aan ons verteld. Kan het niet laten maar norrit absorbeert alles dus ook de werkzame stof paracetamol. Die had je dus achterwege kunnen laten. Imodium werkt in dit soort gevallen nog beter. Paardenmiddel maar soms moet je wel. Uiteraard i.p.v. Norrit.
    In ieder geval zijn je darmen nu goed leeg. ;-)
    Tot later vandaag bij opa en oma v. Soest met Skypen